Shape Created with Sketch.

Deze ondernemers veroverden de wereld met hun idee #3

#3 Ray Kroc – McDonald’s

In 1940 openen Richard en Maurice McDonald hun eerste drive-in hamburger-restaurant in California. Op dat moment hebben de twee fastfood pioniers nog geen idee dat hun achternaam voor altijd de geschiedenisboeken in zou gaan. Maar dat was waarschijnlijk ook niet gebeurd als de broers zelf aan het roer waren blijven staan. De man die McDonald’s de grootste restaurantketen ter wereld maakte heet namelijk helemaal geen McDonald.

 

Maak kennis met Ray Kroc (1902 – 1984), de man die dagelijks zo’n 68 miljoen mensen blij maakte met Happy Meals op meer dan 36.000 locaties in meer dan 120 landen. Ray Kroc was één van ’s werelds meest succesvolle ondernemers en zijn verhaal is misschien wel de beste American Dream uit de geschiedenis van Amerika!

 

 

De geboorte van fastfood

Kroc is een zoon van Tsjechische immigranten en heeft, zonder enige schooldiploma’s, het grootste gedeelte van zijn leven veel moeite om rond te komen. Met jazz optredens en als verkoper van onder meer papieren bekers en milkshake machines, probeert hij na de Eerste Wereldoorlog jarenlang de eindjes aan elkaar te knopen.

 

Totdat Kroc op een dag een order ontvangt van maar liefst acht Multimixers (hiermee kon je zes milkshakes tegelijkertijd maken) voor één restaurant. Verrast door het grote aantal gaat hij eens kijken bij dit drive-in hamburgerrestaurant in California. Hier komt hij voor het eerst in contact met de gebroeders McDonald.

 

Hij staat versteld van het concept van de broers: een soort ‘lopende band’ industrieel systeem voor hamburgers, zonder bediening aan tafel. Binnen 30 seconden moet een bestelling klaar kunnen staan: het is de geboorte van fastfood.

 

 

De kracht van het ‘franchise’ principe

Het hygiëne niveau, de snelheid waarmee klanten worden bediend, het vervangbare personeel: de ondernemersgeest van ijsmachine verkoper Ray Kroc slaat volledig op hol. Kroc weet zeker dat dit nieuwe fastfood concept door heel Amerika kan worden uitgerold. Zijn enthousiasme overtuigd ook de gebroeders McDonald.

Ze sluiten een deal waardoor Kroc franchises kan verkopen: horecaondernemers kunnen tegen betaling gebruik maken van de McDonald’s handelsnaam (en het concept) bij het openen van een eigen restaurant. Deze geniale uitvinding – tegenwoordig de basis voor bijna alle supermarktketens en fastfoodrestaurants – is enorm belangrijk voor het succes van McDonald’s. In vijf jaar tijd bouwt Kroc de ‘McDonalds Corporation’ uit tot een keten van 228 franchise restaurants.

Maar hij is niet tevreden. Terwijl de gebroeders McDonald flink wat extra geld in hun zakken stoppen, krijgt Kroc maar een klein deel van de winst. De broers voelen bovendien niet echt de neiging om uit te breiden, terwijl Kroc juist de wereld wil veroveren. In 1961 koopt hij dan ook het bedrijf van ze over voor 2,7 miljoen dollar.

 

 

Hoe ‘de grote gele M’ de rest van de wereld verovert

Het succes van McDonald’s slaat in als een bom, ook in de rest van de wereld. Na het veroveren van Europa en Japen in de jaren ’70 en 80, wordt McDonald’s zelfs in Rusland, China en veel Arabische landen immens populair in de jaren ‘90.

 

Inmiddels is McDonald’s de grootste restaurantketen ter wereld, actief in meer dan 120 landen. Er werken meer dan 420.000 mensen en de omzet over 2015 bedroeg meer dan $25 miljard. Dus hoewel Kroc in 1986 op 81-jarige leeftijd overlijdt, blijft zijn imperium tot op de dag van vandaag in leven.

 

Bovendien groeit ‘De grote gele M’ van Kroc uit tot veel meer dan gewoon een logo van een hamburgerrestaurant. Het symboliseert kapitalisme en Amerikaanse cultuur: The American Dream. Ray Kroc bewijst dat ongeacht leeftijd of opleidingsniveau, iedereen met een goed idee, vastberadenheid en een beetje geluk, het onmogelijke kan bereiken.

Tellow 3 maanden op proef?