9,0 10 84 Tellow

Vijf regels die echte efficiënte mensen toepassen

Iedereen heeft het druk. We hebben allemaal een tekort aan tijd. Als ondernemer zoek je constant naar manieren om meer gedaan te krijgen in minder tijd. Efficiënter werken is een manier om extra minuten of uren op een dag los te peuteren. Maar hoe word je efficiënter? Het internet staat vol met adviezen op het gebied van tijdsmanagement, maar wat helpt nou echt om alles gedaan te krijgen op een dag? Lees hier vijf regels die echte efficiënte mensen toepassen.

 

“I think a lot of entrepreneurs fall into the trap of being busy and calling it being productive. Busy is really easy – productive is really hard.”

 

John Jantsch – small business marketing expert

 

 

 

1. Stop met multi-tasken

Veel mensen denken dat ze heel goed meerdere dingen tegelijk kunnen doen. Maar uit onderzoek blijkt dat zij zichzelf vaak voor de gek houden. Alleen enkelen kunnen zich goed concentreren op meer dan één of twee taken, zeker als deze taken diepgang en zware focus vereisen. Hoewel mensen vaak geloven dat ze meer werk gedaan krijgen, bereiken zij in realiteit juist minder en de kwaliteit is slechter. Echte efficiënte mensen weten dat geconcentreerd werken zonder afleidingen leidt tot een beter en sneller resultaat.

 

 

2. Communicatie is key

Slechte communicatie is een mega-tijdsverspiller. Een snelle email met slechte instructies leidt vaak juist tot extra onnodige vragen en uren in een project. Echte efficiënte mensen denken iets langer na over hun communicatie vanaf het begin. Zij overwegen hun doelstellingen wanneer zij iemand bellen. Bij het schrijven van e-mails gebruiken zij het exacte taalgebruik dat nodig is om het gewenste effect te bereiken. Hoewel dit iets meer tijd kost in het begin, kan het een aantal dagen van het project afschaven.

 

 

3. Structureer je agenda

Met alle vernuftige tools en technologie van onze tijd zou je denken dat de meeste mensen zich wel de baas voelen over hun eigen agenda. Toch hebben velen het gevoel dat hun agenda hen beheerst in plaats van andersom. Efficiëntie-fanatiekelingen creëren standaard routines in hun schema, zodat zij een gedisciplineerde benadering kunnen bereiken en altijd klaar zijn voor de belangrijkste gebeurtenissen. Hoe beter jij de kalender beheerst, hoe makkelijker het is om te anticiperen op het onbekende.

 

 

4. Geef alles een plek

Veel tijd gaat verloren aan dingen die je (tijdelijk) kwijtraakt. De zoektocht naar dat ene belangrijke formulier kan aardig wat frustratie en afleiding veroorzaken, zeker als je iets belangrijks te doen hebt of ergens moet zijn. Mensen worden over het algemeen erg efficiënt door georganiseerd te zijn. Creëer een plek voor ieder item zodat je dit snel terug kan vinden. Of ruim op een vast moment je bureau op. Misschien kost het je even om op te ruimen, maar het bespaart je zoveel tijd en irritatie!

 

 

5. Manage je tijd

Weet jij eigenlijk hoeveel tijd je productief bezig bent en hoeveel tijd je verspilt? Meestal wordt duidelijk dat je met een efficiëntiemachine aan de lijn hangt, wanneer deze persoon je vertelt dat het gesprek bijna klaar is. Efficiënte mensen zetten namelijk een tijdsdoel voor elke activiteit en werken hard om zich aan hun schema te houden. Houdt zelf eens de tijden van je activiteiten en gesprekken een week lang bij. Plan de week daarop specifieke tijden in voor vergelijkbare activiteiten en probeer de tijden waar mogelijk te reduceren. Werkt het?

Tellow 3 maanden op proef?