Je zzp-tarief verhogen in 2024
Naar verwachting stijgen de zzp tarieven met 4-6% dit jaar. Niet gek dus dat jij rondloopt met plannen om je tarief te verhogen. Je groeit als ondernemer en hebt meer ervaring opgedaan. Je hebt nieuwe kennis ontwikkeld, bijvoorbeeld geïnvesteerd in skills en opleidingen. Daarbij is er over 2023 een inflatie van 3,8% gemeten, in 2022 was dat nog een ongekend hoge 10%.
Dit zijn allemaal goede redenen om een hoger uurtarief te vragen. Dit is voor de meeste zzp’ers best spannend. Want wat doe je als je klanten dit niet willen betalen? Hier hebben we een aantal tips voor je over hoe jij je zzp tarief kan verhogen.
Onderzoek hoeveel specialisten er in jouw vakgebied werkzaam zijn
Bekijk waar je concullega's wonen, hoe ze hun marketing aanpakken en vergelijk jullie kennis en ervaring. Werk jij in een markt of niche met weinig specialisten in jouw omgeving? Dan kun jij veel vragen voor het werk dat je doet. Is de markt verzadigd met vergelijkbare specialisten? Onderzoek dan hoe jij je kunt onderscheiden van de rest.
Bepaal je toegevoegde waarde
Als zzp’er kun je jezelf onderscheiden van de rest door je toegevoegde waarde te verbreden. Je toegevoegde waarde kan in verschillende dingen zitten. Namelijk in kennis, unieke skills, ervaring, maar ook in de combinatie van deze vaardigheden. Als je weet wat je toegevoegde waarde is kan je dit uitlichten in je communicatie met je klanten. Zo kun je kijken naar hoe jij je referenties en reviews kunt inzetten om dit kenbaar te maken. Jouw unieke skills maken vaak dat je meer kan gaan vragen voor je werk.
Experimenteer met je tariefvormen
Je kan gaan werken met een vaste pakket- of projectprijs. De meeste opdrachtgevers houden van duidelijkheid vooraf en werken daarom met een budget. Een projectprijs helpt de opdrachtgever extra kosten te voorkomen én geeft jou duidelijkheid over wat je precies gaat verdienen. Je kan ook je diensten verspreiden over verschillende pakketten en daarmee je diensten upsellen. Als je daarvoor kiest, maak voorafgaand een goede inschatting van de uren die jij aan je diensten gaat besteden. Je kan dit dan duidelijk communiceren naar je klanten en je weet dat je dan geen verlies maakt op de diensten die jij aanbiedt.
Communiceer goed naar de klant toe
Door de inflatie is alles duurder geworden, ook voor jou. Zo zijn je inkoopkosten waarschijnlijk omhoog gegaan en heb je ook wat meer geld nodig om van te leven. Het is daarom ook meer dan normaal dat je dit meeneemt in je prijs. Wel zal je dit goed moeten inlichten bij je klanten. Zo behoud je een transparante relatie.
Uiteindelijk is het belangrijk dat je klanten weten waarom je je prijs verhoogt en vooral dat die prijsverhoging in lijn ligt met de dienst die je verleent. Dit zorgt voor meer begrip.
Ben je benieuwd naar hoe jij je uurtarief zelf kan berekenen? Lees ons artikel Je zzp-tarief bepalen.