Ondernemerschap

Startup: Hoe haal je voordeel uit je fouten? De 10 ultieme tips 

person using MacBook Pro

Faal en leer als een startup

Business modellen van organisaties staan constant onder druk. Net als organisaties moeten zzp’er eigenlijk ook continu bezig zijn met hun eigen business model. Is wat ik nu doe ook in de toekomst nog steeds van meerwaarde? Dit zou een constant proces moeten zijn. Echter door de dagelijkse sleur van werkzaamheden lukt dat niet altijd.

Dit geldt voor multinationals, MKB’s maar ook voor zzp’ers. Startups zijn daarentegen hun bestaansrecht vaak nog aan het valideren en hebben daardoor vaak meer focus op het scherp krijgen van het business model. In onderstaand artikel ga ik verder in op wat zzp’ers nu kunnen leren van hoe startups te werk gaan.

Wat maakt een startup succesvol?

Startups zijn bekend om hun snelle leercurve, vooruitgang en soms ook falen, waarna ze weer opstaan. Ze verkennen onbekende terreinen en omarmen het niet-weten. Dit is tegenovergesteld aan traditioneel ondernemerschap, waar we proberen de toekomst te voorspellen en zekerheid te zoeken.

Succesvolle startups blinken uit in het snel omzetten van ideeën naar concrete producten, hebben een heldere visie zonder uitgebreide plannen, weten hun boodschap duidelijk te visualiseren, luisteren goed naar klanten, omarmen falen als een leermoment, minimaliseren verspilling, focussen op waardecreatie en veroorzaken vaak een revolutie in hun markt.

Zou het niet fantastisch zijn als zzp'ers deze aanpak ook zouden kunnen toepassen? Daarom hier tien concrete tips om te leren en groeien als een startup:

Tip 1: Leer als een startup

Ontdek nieuwe manieren om te leren. Startups hebben meestal geen geld voor dure trainingen, dus ze gaan op zoek naar andere opties. Ze duiken gewoon online en pakken nieuwe vaardigheden en kennis op. Dat kan via platforms zoals Udemy, maar zelfs universiteiten bieden online cursussen aan, bekend als MOOC's (Massive Open Online Courses), waar iedereen zich voor kan inschrijven. Check bijvoorbeeld edX.

Tip 2: Doe mee aan een event

Bezoek eens een startup event. Niet alleen leuk en goed voor je netwerk maar ook gewoon enorm inspirerend. Er zijn ook heel veel bootcamp-achtige initiatieven voor startups of toekomstige startups. Soms kun je hier ook gewoon als individu voor inschrijven. Jij leert natuurlijk onwijs veel tijdens zo’n event en ook jouw kennis, ervaring en ideeën kunnen andere hier verder helpen. Tijdens deze bootcamps ontstaan vaak nieuwe initiatieven en leg je nieuwe relaties die anders nooit tot stand zouden komen.

Tip 3: Feedback van je klanten

Klanten negeren of geen feedback verzamelen van gebruikers en klanten is voor veel startups een fatale fout. Feedback van je klanten krijgen is ook voor zzp’ers van cruciaal belang. Door het stellen van slimme vragen en op een handige manier gebruik te maken van bestaande mogelijkheden kan je veel te weten komen.

Zijn klanten tevreden over de door jouw geleverde diensten of producten, de prijs en de kwaliteit? Is er nog meer wat je voor ze kan doen? Nu of in de toekomst? Is er iets wat je bij toekomstige klanten anders kan doen? Online is er een wirwar aan mogelijkheden om als klant ervaringen en waarderingen uit te spreken. Van reviews op Facebook, Google en endorsements van jouw kwaliteiten op Linkedin, een testimonial op je website of een tweet.

Sluit aan bij de kanalen waar jouw klanten aanwezig zijn. De belangrijkste tips m.b.t. het verkrijgen van feedback is echter door in contact te blijven met je klanten. Of dit nu via social media is of gewoon via de telefoon of email.

Tip 4: Maak tijd om te spelen

Maak en geef jezelf tijd om te spenderen aan nieuwe projecten en ideeën. Startups gebruiken de welbekende “20% regel van Google” ook heel vaak. Zij maken dus echt tijd vrij om aan nieuwe ideeën, diensten of producten te werken. Als zzp’er zou je hier ook tijd voor vrij moeten maken.

Tip 5: Discussieer online

Startups discussiëren heel veel onderling met elkaar. Zij geven aan dat dit een grote meerwaarde biedt. Dit is ook een mooie kans voor zzp’ers. Startups zijn ook best bereid om met jouw kennis te delen maar je kunt ook kennis delen en discussiëren met andere zzp’ers. Een simpel voorbeeld zijn discussies in groepen van LinkedIn maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Tip 6: Deel je kennis

Startups zijn transparant en delen vaak kennis onderling. Dit zou je als zzp’er ook moeten doen. Als je denkt dat kennis jouw macht geeft dan kom je nog wel van een koude kermis thuis. Kennis delen geeft je macht. Een mooi concreet voorbeeld om kennis te delen: Koop vijf dezelfde managementboeken of startup boeken en deel deze uit aan collega’s. Laat iedereen daar aantekeningen in maken, wissel ze dan onderling uit en zie wat een inspiratie dit kan geven. Je kunt ook gewoon eens contact leggen met een startup of een andere zzp’er. Kijk eens voor een startup bij jouw in de buurt op http://www.dutchstartupmap.com

Tip 7: Kom uit je comfortzone

Succesvolle startup zorgen dat ze regelmatig uit hun comfortzone gehaald worden. Dit zou je als zzp’er ook vaker moeten willen. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Ga naar een film waar je normaal niet heel zou gaan of dineer in restaurants waar je nog nooit geweest bent. Spreek mensen die je normaal niet zou spreken.

Al deze zaken kunnen andere, leuke en vernieuwende inzichten opleveren. Zo niet, dan is er niets aan de hand.

Tip 8: Maak budget vrij en investeer

Maak indien mogelijk een bepaald budget of percentage van jouw omzet vrij om te investeren. Dit kan jij als zzp’er doen in een mogelijke startup maar ook via crowdfunding projecten. Door betrokken te raken bij dergelijke projecten leer je weer onwijs veel.

Tip 9: Transparantie is een ‘hygiëne’ factor

Steeds meer startups en ondernemingen zijn transparant. De markt eist dit ook. Ook van zzp’ers. Waarom geheimzinnig doen over je tarief of over je declarabele uren? Jij biedt meerwaarde en mag daar ook gewoon voor beloond worden.

Tip 10: Gebruik slimme software

Switch naar het gebruik van software en tools die startups ook gebruiken. Waarom werken met logge en oude systemen en softwareprogramma’s? Omdat jij daar toevallig bekend mee bent? Wees niet bang voor het nieuwe of om te leren! Denk aan Trello, GSuite, Jira, Podio, Canva, Google Hangouts, Mailchimp en Dropbox.

Als ondernemer kun je ook veel tijd besparen met het automatiseren van je boekhouding, dan houd je meer tijd over voor de belangrijke zaken zoals bouwen aan je bedrijf!

Deze tips kun je gebruiken om nieuwe dingen ontdekt, kennis opdoet en soms ook struikelt. Het draait allemaal om groei en ontwikkeling. Dit is van onschatbare waarde bij het voortdurend finetunen van je bedrijfsmodel. Succesvolle ondernemingen, ja, ook zzp'ers, hebben geen traditioneel businessplan nodig, maar een flexibel bedrijfsmodel dat zich aanpast aan veranderingen.

Wil je meer leren over het automatiseren van je boekhouding?

Ontdek het hier   →