De future features van Tellow
Iedere dag werken we met een team van meer dan 20 mensen samen om Tellow nog beter te maken. Het afgelopen jaar hebben we behoorlijk wat vernieuwingen aangebracht, om meer voordelen te creëren voor onze gebruikers.
Door de veranderingen is Tellow nu al:
- Stabieler
- Sneller
- Betrouwbaarder
De website werkt sneller en je kunt nog meer vertrouwen op je boekhouding in Tellow. Daarnaast zal vanaf volgend jaar een groot deel van je bonnen en facturen vaak direct al worden verwerkt.
Houd als zzp’er meer tijd over voor ondernemen
Met Tellow willen we je meer vrijheid geven, zodat je meer tijd overhoudt voor het ondernemen zelf. Daarom worden bij Tellow al je bonnen en facturen automatisch onder de juiste kostenpost verwerkt, doordeweeks binnen 24 uur en in het weekend binnen 48 uur. Je hoeft alleen zelf nog te checken of het goed is gegaan. Je administratie snel en zonder gedoe voor je gedaan? Tellow maakt het mogelijk.
De future feature van Tellow: je bonnen direct verwerkt
Achter de schermen zijn we hard bezig. We zitten sinds begin 2019 in een transitie waardoor volgend jaar 90% tot 95% van alle bonnen direct wordt verwerkt. Stel je voor dat je gaat tanken bij de Shell. Je hebt voor €76,20 benzine getankt (waar 21% btw op zit) en je tanden in een Snickers van €1,80 gezet (waar 9% btw op zit). Zodra je de bon hebt gescand, wordt deze binnen een paar minuten in je boekhouding verwerkt.
Is het de eerste keer dat je tankt? Dan krijg je de vraag van ons systeem of deze categorie toepasbaar is voor alle gelijke transacties. Ben je het niet eens bent met de categorie? Dan kun je handmatig de categorie aanpassen. Zo creëren we een zelflerend systeem dat jouw voorkeuren herkent en voor jou werkt. En systemen zijn soms net als mensen: ze hebben de tijd nodig om volwassen te worden. Dat gaat niet over één nacht ijs.
Hoe weet ons systeem dan of het de juiste kostenpost is? De transactiegegevens en de gegevens van de klant zullen worden meegenomen bij de herkenning van de bon. Om hier te komen waren wel wat veranderingen nodig.
Artificial Intelligence bij Tellow
Er zat te veel willekeur in de verwerking van de bonnen. De ene keer werd een transactie onder de post representatiekosten gezet en bij een vergelijkbare transactie werd het ineens onder algemene kosten geboekt. Daar hadden onze gebruikers last van.
Het verwerken van de bonnen werd eerst handmatig gedaan. En mensen kunnen fouten maken. Maar wij willen dat jij met een gerust hart je boekhouding doet - zoveel mogelijk zonder de hulp van een boekhouder. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een oplossing die snelle én correcte bonverwerking mogelijk maakt, waarbij we niet de prijs voor onze klanten hoefden te verdubbelen of verdriedubbelen. We hebben versterking gevonden in de externe leverancier Klippa, de marktleider op het gebied van betrouwbare en snelle automatisering.
In de zomer zijn we overgestapt naar het systeem van Klippa. Hun geïntegreerde machine learning software versterkt het Tellow-systeem dat de verwerking mogelijk maakt. Daarnaast hebben we onze cloud hosting gemoderniseerd en schaalbaar gemaakt. Voorheen was er sprake van instabiliteit: koppelingen werkten niet goed, systemen konden niet mee groeien en af en toe lag zelfs de website plat. Dat is nu verholpen.
14.267 documenten verwerkt in 1 week
Op dit moment beloven we onze klanten dat bonnen binnen 24 uur worden verwerkt. Maar hoe zit dat in de praktijk? Oktober is een van de drukste maanden van het jaar voor Tellow, omdat op 31 oktober de btw-aangifte ingediend moet zijn. Tijdens de week van 20 t/m 27 oktober (het einde van de btw-aangifte periode) werden 14.267 documenten geüpload, waarvan 75% binnen 20 uur is verwerkt.
Er komen nieuwe voordelen voor zzp’ers aan
Door alle verbeteringen door te voeren is Tellow nu schaalbaar. Alle gegevens worden veilig opgeslagen en bewaard, en we kunnen vertrouwen op de capaciteit van het systeem. In ons kantoor zit een team van experts dat het grootste gedeelte van de bonnen nog controleert: we willen er zeker van zijn dat alles goed gaat. Geleidelijk zetten we ons systeem over naar directe verwerking, waardoor volgend jaar 90% tot 95% van de facturen en bonnen direct geboekt zal worden. Naar verwachting is Tellow begin 2020 zo trefzeker, dat onze experts nog maar naar 5% tot 10% van onze bonnen hoeven te kijken.
De groei die nodig is in een startup
Als startup voert Tellow continu verbeteringen door, om het product zo goed mogelijk en levensvatbaar te maken. Ken jij de geschiedenis van Tellow al? Tellow werd pas begin 2016 geboren, toentertijd nog onder de naam Fync, tijdens Rabobank’s accelerator-programma Moonshot.
50 freelancers (van bouwvakkers en fotografen tot voedingsdeskundigen) mochten het product testen, terwijl er nog geen systeem was. Zodra een banktransactie werd gedaan, stuurde Tellow een Whatsappje als notificatie. De freelancer in kwestie stuurde een foto terug van de bon, die Tellow dan handmatig verwerkte. In 2017 werd zelfs een wachtlijst in werking gesteld en konden Rabobank-rekeninghouders zich inschrijven bij Tellow. De hele achterkant van het programma werd zelf gebouwd.
Daarna ging het snel: in 2018 ging de eerste marketingcampagne live en kon je Tellow horen op de radio. In september 2018 werd Tellow een bv (en daarmee zelfstandig) en ontving Tellow als zevende van de ruim 300 boekhoudpakketten het Zeker-OnLine Keurmerk. Wij blijven onze schouders eronder zetten, omdat we geloven dat freelancen de toekomst heeft. Heb jij ideeën over hoe we Tellow kunnen verbeteren? Verstuur ze hier.
Je boekhouding binnen 1 klik gedaan
Wil jij nooit meer bonnen overtikken en zeker zijn van accurate boekhouding? Meld je nu aan en gebruik Tellow helemaal gratis.