Boekhoudtips

Het verhaal van fotografe Martine 

Fotografe Martine

“Het is overzichtelijk, het is duidelijk. Waarom zou je het niet doen? Ik denk dat dat eerder de vraag is.”

Fotografe Martine (45) uit Oostvoorne is eigenlijk al drie jaar op zoek naar een stukje extra structuur in haar administratie. Via Facebook ziet ze een filmpje van Tellow en is direct enthousiast. “Dat is echt iets voor mij; iets voor mensen die gewoon houden van foto’s maken en niet financieel zijn aangelegd.”

Martine neemt zes jaar geleden een grote sprong. Na jaren in dienst van een grote bank besluit ze fulltime en zelfstandig aan de slag te gaan met haar grote passie: fotografie. “Midden in de crisis dacht ik: ‘Ik doe het gewoon, wat kan mij het schelen’. Baan opgezegd en er vol voor gegaan. Ik heb er nooit spijt van gehad.”

Ze begint met familiereportages maar al snel heeft haar bedrijf Flaire een bruidsfotografie verzoek binnen en is ze bezig met bedrijfsreportages en schoolfoto’s. Martine doet gewoon wat ze leuk vindt en is niet commercieel ingesteld. “Ik kan alles vast nog veel beter benutten, maar dat zit niet in mijn aard, dat gaat ook niet gebeuren. Ik ben happy zo, ik verdien mijn boterham en dat vind ik prima.”

Het is dan ook geen verassing dat Martine de boekhouding op z’n zachtst gezegd verschrikkelijk vond. Hoewel haar man redelijk financieel is aangelegd wil ze hem niet te veel belasten dus gaat ze op zoek naar alternatieven. Na drie jaar knippen en plakken in Word en Excel ziet ze een filmpje van Tellow voorbijkomen en gaat overstag. “Hier had ik echt het gevoel bij van, dat kan ik gewoon zelf.”

Jip en Janneke

“Het gevoel dat ik bij Tellow krijg is makkelijk en persoonlijk. Er stonden laatst nog twee facturen open en daarachter stond: ‘Pak ze!’ Heel geestig, dat zou in een normaal boekhoudprogramma nooit staan.”

Ze is ze fan van de uitlegfilmpjes. “Dat iemand duidelijk vertelt waar het over gaat of wat ik moet doen, dat onthoud ik tien keer beter dan een stuk tekst.”

Volgens Martine zit alles wat je nodig hebt in het programma en is de persoonlijkheid een toegevoegde waarde. “Die Jip en Janneke taal werkt voor mij prima. Ook dat het programma als het ware tegen je aanpraat. Je wordt toch getriggerd; dat is wel fijn.”

Persoonlijk en duidelijk

Dat persoonlijke zie je volgens Martine ook terug in de service. Waar ze normaal wel eens bang was om een vraag te stellen en liever wachtte tot haar man thuiskwam, gaat dat bij Tellow totaal anders. “Bij hun heb ik zoiets van ik stel hem gewoon, zij geven gewoon normaal antwoord.”

Het persoonlijke karakter heeft Martine echt overtuigd, anders had ze het misschien wel naast zich neergelegd. Maar integendeel, Martine gaat vanaf januari alles in Tellow doen. “Het is overzichtelijk, het is duidelijk. Waarom zou je het niet doen? Ik denk dat dat eerder de vraag is.”

Trots en tevreden

Net als veel zzp’ers had Martine echt een hekel aan het element boekhouden. Toch biedt Tellow haar handvaten en geeft ze toe het nu zelfs stiekem een beetje leuk te vinden. “Dat ik het nu op een rijtje heb vind ik wel fijn, ben ik wel een beetje trots op; daar werk je toch keihard voor.”