Van idee naar zzp: vier gouden regels als je begint met freelancen
Alles begint met een goed idee. Maar één Willie-Wortel-moment maakt je nog geen ondernemer. Toch beginnen steeds meer mensen voor zichzelf. In Nederland zijn meer dan 1,3 miljoen mensen actief als zzp’er en dit aantal groeit nog steeds. Dat freelancen het werk van de toekomst is, en het starten van een onderneming helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn, lijkt eindelijk bij iedereen door te dringen.
Waarom freelancen? Misschien ben je het saaie loondienst bestaan helemaal zat en heb je geen zin meer in het hebben van een baas. Misschien kun je meer verdienen als zzp’er, of wordt je gedwongen zelfstandig. Simpelweg je droom najagen kan natuurlijk ook. Maar hoewel ‘de waarom’ per persoon verschilt, de opstartfase blijft voor iedereen juist hetzelfde.
Het goed doorlopen van de eerste stappen als net geboren ondernemer is cruciaal voor het succes van je bedrijf. Om te laten zien dat dit voor niemand een probleem hoeft te zijn, zet Tellow die eerste stappen voor je op een rij:
1. Vertaal de ‘waarom’ naar een bedrijfsplan.
Het is echt zo: alles begint met een goed idee! Wat ga je precies doen? Hoe ga je dat doen? En het allerbelangrijkst: Waarom!? Succesvolle ondernemers onderscheiden zich van minder succesvolle ondernemers met dat ze precies weten waarom ze datgene doen wat ze doen. Maar hoe goed je dit ook in je oren knoopt, als je het niet naar een plan vertaalt heb je er niets aan.
Ondernemen is naast meer vrijheid, namelijk ook meer risico. Geen opdrachten betekent geen inkomen. Dat idee uit je bovenkamer trekken en goed op papier zetten is dus een cruciale stap. Misschien eerst op de achterkant van een bierviltje, daarna wat uitgebreider in de vorm van een ondernemingsplan.
Welk inkomen heb je precies nodig? Hoeveel vraag is er naar jouw dienst of product? Wat voor investeringen moet je doen. Maak eens een checklist van alles wat je nodig hebt en een overzicht van je eigen sterke en zwakke punten. Voorbeelden van checklists, ondernemingsplannen en andere documenten vind je hier.
2. Daadwerkelijke start: inschrijven KvK
Appeltje eitje. Wandel het dichtstbijzijnde gebouw van de Kamer van Koophandel (KvK) in en laat je inschrijven als eenmanszaak: tien minuten later ben je ondernemer. Bedenk van tevoren wel een passende naam voor je bedrijf en vergeet niet je legitimatiebewijs mee te nemen.
De Kamer van Koophandel geeft jouw inschrijving door aan de Belastingdienst en binnen een week heb je een eigen btw-nummer. Vanaf dat moment kan je klanten facturen gaan sturen en gaat het echte werk beginnen.
Let op: het groeiende aantal zzp’ers zorgt voor grote drukte bij de KvK, maak tijdig een afspraak via de website.
3.Administratie direct op orde
Vanaf het begin je boekhouding goed op orde scheelt een hoop bloed, zweet en tranen. Toch gaan veel ondernemers hier de mist in. Ze krijgen een btw-nummer en gaan direct aan de slag. Die administratie ‘komt later wel’.
In alle drukte van de opstartfase wordt de boekhouding alsmaar uitgesteld, en al snel is het complete chaos. Een boekhouder kan uitkomst bieden, maar dat is weer zo duur. Gelukkig vinden steeds meer mensen de weg naar online boekhouden.
Tellow is speciaal ontwikkeld voor (en door) zzp’ers. Met onze boekhoudtool kan elke zelfstandig ondernemer gewoon zelf alles bijhouden, supersimpel. Tellow gaat je niet alleen een hoop tijd en stress besparen, de slimme techniek zorgt er ook voor dat jij weer grip krijgt op je financiële administratie. Wel zo handig!
Lees bijvoorbeeld het verhaal van Martine. Zij had, net als veel andere zzp’ers, een hekel aan boekhouden. Tellow gaf haar de juiste handvatten en ze geeft toe het nu stiekem zelfs een beetje leuk te vinden.
4. Begin en blijf bouwen aan je netwerk
Open deur? Jep! Toch is dit een onderdeel wat veel ondernemers voor zich uit blijven schuiven. Vaak willen we eerst alle zaken op orde hebben, voordat we beginnen met het promoten van onze dienst en op zoek gaan naar klanten.
Fout! Tussen het eerste Willie-Wortel-moment en het punt waarop je denkt: ‘Ok, nu kunnen we echt beginnen’, zit meestal behoorlijk wat tijd. Zorg dat je in die periode al begint met het opbouwen van naamsbekendheid en het werven van klanten. Vertel iedereen waar je mee bezig bent, open een Facebookpagina, update je LinkedIn profiel en maak visitekaartjes. Geen rocket science, wel erg belangrijk.
Bovendien is het opbouwen van een netwerk een doorlopend proces. Besef dat je voortdurend moet werken aan nieuwe klanten: een opdracht van vier maanden stopt na vier maanden.
Kortom, aan de slag! Jaag die dromen na, maar zorg er wel voor dat je het goed doet 😉